En moderne leder skal kunne mange ting. Det er ikke længere nok bare at være en karismatisk person, som medarbejdere automatisk følger. Personen skal have en meget bredere kompetenceportefølje og blandt andet vide, hvornår bissen skal skrues på, og hvornår det er tid til at være den demokratiske leder.
Derudover er det vigtigere end nogensinde før, at lederen har forstand på de forskellige afdelingers strategier. Dette gælder særligt de digitale kompetencer, som mange ledere stadig ikke til fulde forstår på trods af det er altafgørende for en virksomheds succes. I det følgende kommer vi derfor med gode råd og tips til den moderne leder.
Selvudvikling
Det er vigtigt, at lederen er ærlig overfor sig selv og forstår, hvilke kompetencer der kræves at udvikle. Er der brug for at udvikle sine kommunikationsevner, er det den digitale transformation, hvor der skal skabes en bedre indgående forståelse? Eller er det i forbindelse med projektledelse, hvor evnerne skal forbedres?
Hvis den givne leder vurderer det til at være det sidstnævnte, kan vedkommende ved at klikke her blive præsenteret for et godt kursus om projektledelse.
Allokering af ressourcer
Hvordan man allokerer sine ressourcer er en af de mest afgørende ting for en virksomheds succes. Det er i det hele taget et aftryk af virksomhedens overordnede strategi.
Er lederen progressiv eller konservativ i sin allokering af ressourcer? Det handler om at finde den gyldne middelvej, hvor man ikke ændrer et vindende hold bare for at ændre det, men hvor man samtidig forstår, hvornår der er tid til forandring.
Det kan for eksempel være i forhold til allokering af sine ressourcer til marketingsbudgettet. Her er det efterhånden alment kendt, at alt for mange lægger alt for lidt værdi i online marketing i forhold til den mere traditionelle form for marketing som i trykte annoncer og tv-reklamer. Selvom der selvfølgelig sagtens kan være værdi i begge ting, viser de fleste tendenser, at der er langt mere at hente i den online version, selvom de fleste virksomheder stadig bruger mest tid og ressourcer på den traditionelle.
Der er mange gode grunde til at vælge online marketing. En af de mest udtalte er, at man meget mere præcist kan aflæse resultaterne af sine aktiviteter.
Ansættelse
Igen, det er utrolig vigtigt, at man ansætter de rigtige medarbejdere. Ofte føler man sig tvunget til at ansætte de virksomheder, der er bedst på papiret i stedet for at finde dem, der har det største potentiale.
Hvis det går godt i virksomheden, bør man planlægge sine strategier på baggrund af et langsigtet perspektiv. Hvis man hyrer en ung og dygtig person, der endnu ikke har de store resultater at vise, er man sikker på vedkommende vil lægge alt sit iver i sit arbejde i jagten på den gode karriere.