Din virksomhed har et fantastisk produkt, glade kunder og et pænt overskud hver eneste måned, men du er stadig ikke helt tilfreds. Potentialet er større og ambitionerne ligeså. En ambitiøs leder er aldrig tilfreds med et resultat, der kunne være bedre, og han/hun stræber naturligvis efter en optimal performance hver eneste gang. Det kan dog være vanskeligt at finde den udfordring, der står i vejen for virksomhedens vækst. I denne artikel giver vi tre konkrete bud på områder, som ofte er en hæmsko for vækst, arbejdspladser og succes.
En dårlig hjemmeside/webshop er penge ud af vinduet
Langt de fleste virksomheder er i dag digitale, og ifølge Aftenskolen.dk drives denne udvikling i høj grad af et større privatforbrug på internettet, som i 2016 rundede massive 100 milliarder kroner. Rigtig mange virksomheder har således fået øjnene op for internettets potentiale og derfor investeret i en webshop eller hjemmeside som supplement til den fysiske forretning. Desværre bliver resultatet ikke altid helt så godt – alt fra manglende mobilvenlighed til et uoverskueligt købsflow kan rent faktisk betyde, at investeringen er penge ud af vinduet.
Det er derfor vigtigt, at du afsætter midler nok til at følge projektet helt til dørs. Du kan sagtens købe en hjemmeside eller webshop til et par tusind kroner, men husk på, at din digitale platform ikke bare er endnu en salgskanal – det er også en del af dit brand og den fortælling, du formidler til dine kunder. Også det mere tekniske såsom servere, domænenavn og funktioner skal være på plads, så dine kunder har adgang til og mulighed for at bruge de funktion, de finder nyttige.
Et tilbageholdende budget kan koste dyrt
Penge sparet er penge tjent – det ordsprog lever i bedste velgående herhjemme, men vi vil vove at påstå, at udtrykket kun er den halve sandhed. Jovist, det er en god idé at spare penge, hvis man samtidig kan optimere eller vedligeholde den kvalitet, man sælger til sine kunder. Mange udgifter er dog ”urørlige” i den forstand, at hvis du reducerer eller helt sparer dem væk, vil det påvirke din omsætning og indtjening negativt.
Det kan godt være, at dine omkostninger til AdWords eller Facebook-annoncer virker som en post, der kan spares på, men er det virkelig værd at spare de penge sammenholdt med det provenu, du mister, hvis du stopper din markedsføringsindsats? I dine budgetter bør du som altid udvise mådeholdenhed, men bank ikke omkostningerne i bund i troen om, at dette ikke påvirker forretningens omsætning.
Ineffektiv ledelse er gift for væksten
Som leder er det vigtigt at kunne kigge indad og indse, hvis ens egne kompetencer ikke er tilstrækkelige. Selvom det kan være vanskeligt at indrømme, er det bare ikke alle, der er i stand til at løse samtlige ledelsesmæssige opgaver i en virksomhed på tilfredsstillende vis. Dette betyder dog ikke, at du skal kaste håndklædet i ringen – snarere tværtimod. Du bør i stedet sørge for konstant at uddanne dig og udvikle dine ledelsesevner både igennem praktisk erfaring og faglig videreuddannelse. Tillige er det vigtigt, at du omgiver dig med de rette folk og lytter til dine medarbejdere, der har en naturlig interesse i at se virksomheden vokse.