
Alle taler i dag om online marketing, og det er der selvfølgelig en god grund til. Det er nemt og det virker, og som virksomheds ejer er det klart noget man bør have som en del af sin marketing strategi. Men det koster penge. Det man i mellemtiden har glemt, er den simple og enkle Offline marketing.
Aviser og magasiner
Ja, aviser og magasiner har taget et stort skridt tilbage, og har mindre kunder end de havde engang. Men det betyder slet ikke at de ikke har nogle læsere, det betyder bare at det er blevet mere lige, og at de mange forbruger af medier har fordelt sig mere ud. Altså har de ikke monopol lignende tilstande som de havde en gang, og det betyder også at priserne er ved at være til at betale for selv de lidt mindre forretninger. En af de store fordele ved magasiner eller aviser, er at de ofte har en meget kendt kundegruppe. Altså ved aviserne hvilke type mennesker, i hvilken aldersgruppe, der læser deres aviser. Og det kan være ekstremt gunstigt for dig der har svært ved at fange en bestemt målgruppe. Og det er altid vigtigt at man tænker lidt ud af, hvis man er en mindre virksomhed. Det skal forstås sådan, at der jo er mange andre mindre og mere målrettede aviser. F.eks. kommer Danmarks største mæglerkæde ud med et magasin meget snart. Dette er en oplagt mulighed for mange virksomheder, specielt håndværkere, at reklamere for sig selv her.
Tænk ud af boksen
Vi danskere elsker vores osteklokker, og det kan derfor være rigtig svært for os at tænke i nye baner. Men en af de netop fedeste ting ved offline reklamer, er at du kan være ekstremt kreativ. I Paris for en del år siden var der et stort billboard i et af de mest trafikerede områder af Paris. Det var et billede af en rigtig smuk og virkelig lækker kvinde, der var ved at smide sin trøje. Næste uge, var hun igen på billboardet, men nu uden trøje på. Sådan fortsatte det indtil hun stod i undertøj og var ved at tage sin BH af. Alle ventede spændt til næste uge. I stedet for et billede af en bar dame, stod der blot på billboardet at hvis man ville se billedet skulle man gå ind på deres hjemmeside. Det er selvfølgelig et vildt eksempel som ikke mange kan udføre, så det er blot for at give lidt inspiration.
De lavest hængende frugter
Samtidig med at du skal tænke ud af boksen, er det vigtigt at du selvfølgelig tænker på noget som du rent faktisk kan implementere i din virksomhed. Der er mange muligheder for at fange folks opmærksomhed. Hvis du f.eks. har en butik, kunne et digitalt skilt enten inde i butikken eller ud mod de forbigående være en genial måde at fange folks opmærksomhed på. Hvis du f.eks. er håndværker, kunne et skilt du tager ud med brochure være en anden god måde at få den ekstra opmærksomhed på. Er du interesseret i inspiration så klik her. Netop at fange de forbigående er hvad man vil kalde ’’de laveste hængende frugter’’. De er nemlig potentielle kunder, du kan tale med nu og her, og derfor er de meget nemmere at overbevise og konvertere til at blive din kunde!