Trivsel

Vil du booste arbejdsmoralen med gamification?

Boost arbejdsmoralen med gamification

Det er ingen hemmelighed, at vi mennesker bider på krogen hvad angår gamification. Når man tager den offentlige, ser man adskillige mennesker boltret fast til telefonen, som ikke er til at komme i kontakt med. Men hvorfor er det lige at vi som mennesker er så grebet af dette fænomen? I denne artikel kommer vi ind på hvad gamification er, og om det bør implementeres på din arbejdsplads.

Hvad er gamification

Gamification er en proces hvor man tager noget som allerede eksistere – et website, en virksomheds app, en online platform – og implementerer game mechanics. Hvis du har spillet spil på telefonen, eller på din PlayStation, kender du helt sikkert til de små missioner, som giver dig en belønning i spillet. Disse missioner er en motivationsfaktor, som giver os lysten til at fortsætte med at spille spillet.

Et eksempel på et spil, hvor gamification er implementeret er det kendte Zombie run. Denne applikation kombinerer motionsløb sammen med en sjov og fantasifuld historie, der omhandler zombier som begynder at løbe efter dig.

For mange mennesker kan en løbetur virke for banal, og derfor implementerer man spil elementer til at gøre det trivielle sjovere og mere motiverende.

De 4 succeskriterier for meningsfuld gamification

Det er vigtigt at pointere at brugen af gamification bør være meningsfyldt, for både brugeren og ejeren.

  • At man bruger og udvikler sine styrker, talenter og færdigheder.
  • At man skaber resultater løbende
  • At man kombinerer fællesskab indover
  • At man gør noget for andre

Gamification som adfærdsændring

Gamification behøver ikke kun at være spil og leg. Det er muligt at implementere spilelementer til at motivere og ændre medarbejderne adfærd.

Det kan f.eks. være at man ønsker at forbedre arbejdspladsen ved hjælp fra konstruktiv kritik og ros fra medarbejderne.

Man vil styrke fællesskabet i form af flere fælles arrangementer, som fredagscafe, udendørs aktiviteter og teambuilding.

Man vil formindske sygefraværet på arbejdspladsen.

Der findes flere klassiske eksempler på virksomheder som døjer med disse problemer på arbejdspladsen. Heldigvis findes der også nogle virksomheder som har benyttet sig af gamification, for at forbedre nogle af deres problemer.

Et eksempel på brugen af gamification

HK lancerede app’en Kollega karma, hvor medarbejderne kunne tage imod små udfordringer som gavnede den anden kollega. Det kunne f.eks. være at hente en kop kaffe.

HK gik efter de bløde værdier, som skulle forbedre kommunikationen på arbejdspladsen, på tværs af de forskellige sektioner.  Dette gjorde de ved hjælp af en kampagne, hvor man kunne acceptere en mission, og dermed optjene points, som ville gaven en selv på længere sigt, i form af en gave.

Hvilke gaver bør brugeren få?

En gave er ikke bare en gave i den forstand. Der findes forskellige spiltyper, som spiller med af forskellige grunde. Nogle er med for at være på toplisten, grundet deres enorme konkurrence gen. Hvor andre er med for at klare missioner, eller for at ”dræbe” andre i spillet.

Det kunne dog være en god ide at have præmier til de højst rangerede, netop for at få motivationen blandt kollegaer i stødet. Derfor kunne det være en god ide med nogle puder og plaid til hjemmet.

Hvis din virksomhed døjer, med problemer på arbejdspladsen er det værd at undersøge brugen af gamification nærmere.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *