Ledig: Bliv en bedre leder med et kursus

Ledighed rammer alle jobfunktioner i samfundet fra kassedammen til lederen.

Og netop lederen kan have særligt svært ved at finde et job, han eller hun ikke er opkvalificeret til. Når jobbet er fundet sidder lederen typisk mere sikkert i sit sæde. Men grundreglen er, at jo højere du kommer op i en virksomheds hierarki, des sværere er det også at finde et andet job, fordi du i høj grad bliver specialiseret til en jobfunktion, der i absolut volumen ikke er særligt mange af i Danmark.

Som leder har du dog en række muligheder for løbende at forbedre dig, hvis du i en periode er imellem dine jobs. Et er at tage et kursus for ledige.

Dette forudsætter, at du er medlem af en a-kasse og inde i din første ledighedsperiode; det vil sige mellem de første 0 og 6 måneder.

Hvis det er en beskrivelse, der passer på dig, så er et kursus en udmærket mulighed. Hvis kurset er et led af den jobplan du sætter sammen med dit jobcenter og din a-kasse bliver gebyret på typisk lige over 20.000 kroner tilmed betalt for dig.

3 kurser lige nu

Et hurtigt kig på portalen over kurser for ledige viser, at der lige nu er 3 kurser, der er relevante for ledere:

  • Den grundlæggende lederuddannelse i København
  • Projektlederuddannelsen i København
  • Samt grundlæggende lederuddannelse i Odense og Vejle

Alle tre er i kategorien ”6 ugers kurser”. I kurset har du typisk et par ugentlige undervisningsdage på campus, mens resten af dagene går med arbejde enten i grupper eller alene samt oplæsning.

6 uger – halvanden måned – virker ikke af meget. Det er også intensivt. Men tallene viser, at de, der engagerer sig i et kursus for ledige også har bedre forudsætning for at finde et job umiddelbart bagefter. Som arbejdsgiver leder du altid efter den mest engagerede og egnede person til jobbet; med et kursus til ledige i bagagen fremstår du med aktuelt opdateret viden og som en person, der ikke sidder stille, selvom du i en periode er ”between jobs”, som det hedder på amerikansk.

Brede kompetencer

På et lederkursus kommer du igennem facetter som mødeledelse (at afholde effektive møder, der giver afkast), ledelse og samarbejde, anvendelse af situationsbestemt ledelse, medarbejderinvolvering og meget mere.

Du bliver opdateret både på de nyeste teorier og den nyeste praksis.

Alting har til formål at sikre, du har de rette værktøjer til at skabe en forskel hos den virksomhed, du kommer til at arbejde for.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *